dinsdag 31 december 2013

Duizend bommen en granaten...

Tja, en dan is het weer zover, oud en nieuw. Een feestdag noemen ze het.
Nou, ik denk dat heel veel huisdieren het daar dus niet mee eens zijn. Kijk van zwarte piet moeten ze afblijven, dat is een stukje cultuur, maar vuurwerk? Nee vuurwerk mogen ze van mij (en volgens mij van nog heeel veeeel meer Nederlanders) afschaffen. Onze honden zijn niet zo erg bang. Kira helemaal niet, die ligt gewoon rustig op haar eigen plekkie. Ze wil ook nog gewoon lekker naar buiten hoor. Liefst de hele dag. Als er kinderen te dicht bij het hek komen, laat ze even weten dat ze dat beter niet kunnen doen. het vuurwerk doet haar niks. Als het erg hard gaat, dan blaft ze eens.



Sara doet het ook niet zoveel Af en toe kijkt ze eens naar buiten en als er jongelui dicht langslopen dan blaft ze even, niet anders dan anders.


De teckels zijn ook superstoer. Kijk van Sam is dat logisch, die heeft de jachttraining gehad, dus een knalletje, boeit niet. Sterker nog, om 24.00 uur wil hij altijd graag naar buiten kijken. Hij volgt dan met zijn koppie echt het siervuurwerk.
Moos is net zo stoer als dat hij klein is. Grote mond bij te harde knallen, maar angst kent hij niet. Nee, hij heeft eerder het gevoel dat hij de tent moet bewaken.


Bas is minder stoer, gelukkig is hij ietwat doof, maar de harde knallen hoort hij toch. Hij wil niet naar buiten (dus dat wordt dweilen binnen) en kruipt het liefst in mij.
Chloƫ is er na 11 jaar ook nog niet aan gewend. Ze loopt nerveus heen en weer door het huis en hijgt enorm. De rust van de andere honden maakt wel dat het beter uit te houden is dan andere jaren. Dit jaar hebben we voor het eerst geen medicatie voor haar gehaald.
De katten liggen boven te bibberen, nou ja, op dit moment valt het nog mee, maar we weten dat ze om 24.00 uur echt even in paniek zijn. Gelukkig duurt het maar even.
En ik? Ik vind het al niks vanaf de dag dat ik geboren ben. Ik was als kind als de dood voor vuurwerk, durfde vanaf tweede kerstdag al niet meer naar buiten. Tegenwoordig is dat natuurlijk niet meer zo erg, maar ik vind het nog steeds niks. Neeee, als Den Haag nog manieren zoekt om te bezuinigen, laat dan de belasting op diesel en lpg maar zitten en zet eens 300 % extra belasting op dat vuurwerk, gewoon onbetaalbaar maken, dat vind ik persoonlijk wel een goed idee.
En dan hebben ze hier in de Achterhoek natuurlijk ook nog dat rara carbid schieten. Het is gelukkig allemaal netjes georganiseerd dus daar hebben we eerlijk gezegd niet zoveel last van. Kijk dat zouden ze dus met het vuurwerk ook moeten doen. Netjes organiseren. Gewoon per gemeente een georganiseerd vuurwerk en geen geklieder van particulieren meer. Wat zou het een hoop geld schelen. Denk aan al die verwondingen, man de premies van de zorgverzekering kunnen gelijk met dikke euro's tegelijk naar beneden. En dan kunnen de brandweerlui en ambulance broeders ook eens thuis zijn met oud en nieuw.
Ik weet nu al dat ik morgen bijna niet op FB durf te kijken. Hoeveel dieren zullen er weer vermist of verwond zijn? Nee, oud en nieuw is leuk, maar dat vuurwerk...... Ik zal blij zijn als we het weer gehad hebben.
Maar desalniettemin wensen wij iedereen een veilige en leuke jaarwisseling en een beestachtig 2014.