Maar voor de mensen die nog niet weten wat Topdog nou eigenlijk is, eerst even wat info.
(als je alleen plaatjes wilt kijken, moet je even door scrollen...)
Topdog hondenSOVAtraining is een jeugdhulpverleningsmodule, waarbij een hond wordt ingezet als co-trainer. De training is ontwikkeld naar voorbeelden uit het Animal Assisted Interventions model, waarmee verbluffende resultaten worden behaald in Amerika, Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk, in de psychiatrie, in de sectoren voor mensen met verstandelijke en fysieke beperkingen en in het onderwijs. Topdog is in beginsel ontwikkeld in een samenwerking van Orthopsychiatrie (intersectoraal samenwerkingsproject GGNet/ Lindenhout te Zutphen), Lindenhout regio Achterhoek en Hondenadviesbureau Mens & Hond Consultancy. Topdog hondenSOVAtraining is een meer uitgebreide uitgave van het Topdog model "hondenbegeleidingstraining" (winnaar van de landelijke methodiek - innovatieprijs 2007 in de geestelijke gezondheidszorg).
De Topdog hondenSOVAtraining is bedoeld voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met problemen, welke gekenmerkt worden door een gebrek aan sociale weerbaarheid (internaliserend) of juist door een overmaat aan sociale botsingen (externaliserend) en welke niet voldoende zijn geholpen met een reguliere SOVA training. De training is vooral nuttig voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen, die niet goed met mensen overweg kunnen, maar wellicht wel met dieren. Bij de 12+ variant ligt de nadruk op het begeleiden van een hond. Bij de 12- variant op het verantwoord en plezierig omgaan met een hond. Topdog hondenSOVAtraining kan individueel worden aangeboden of aan groepen van maximaal 6 personen.
De opzet van de training is dat de cliënt zich beter gaat voelen en het geleerde gaat toepassen in de omgang met mensen waardoor de communicatie effectiever, succesvoller en meer bevredigend verloopt. In het contact met de hond kan een cliënt veel succeservaringen beleven, waardoor het zelfvertrouwen groeit. De cliënt leert goed te observeren om te kunnen interpreteren wat de hond wil “zeggen”. De cliënt leert afwegingen te maken en beslissingen te nemen. De cliënt leer keuzes te maken, zich te laten zien en letterlijk ruimte in te nemen en expressief te zijn in lichaamstaal.
Honden ervaren ons als - wat vreemde - reusachtige soortgenoten met 3 koppen. Na een kundige kennismaking, gaat een hond er van uit dat een kind, een jongere, of een volwassene, een roedelgenoot is. Honden doen wat ranghogere roedelgenoten van ze vragen (12+ variant) en doen vriendelijk en speels met ranggelijke en ranglagere roedelgenoten (12- variant). Voorts dragen zij zorg voor het welbevinden van roedelgenoten bij angst, pijn en boosheid. Dit doen zij door clownesk gedrag te vertonen. Honden verhogen zelfvertrouwen door opdrachten uit te voeren en verminderen angst, geremdheid en boosheid met vrolijk, grappig en speels gedrag.
Ik volg dus de opleiding tot Topdog trainer. Dit doe ik bij Jeroen Dale en Rob Mos van Mens en Hond Consultancy. http://www.mensenhond.nl/
Rob Mos is goed bekend met de Saarlooswolfhond. Hij heeft een stukje geschreven in het boek: "De Saarlooswolfhond" van de NVSWH. Ook heeft hij voor deze vereniging een stukje geschreven over Baikal, zijn eigen Saarlooswolfhond die op dit moment psychosociaalhulphond is.
http://www.saarlooswolfhonden.nl/index.php/32-baikal-psychosociaal-hulphond
De opleiding bestaat grofweg uit drie onderdelen. Ten eerste de methodiek van de Topdog hulpverleningsmodule. Dit werd afgesloten door het geven van een "proeftraining". Ten tweede kynologische kennis. Aan bod kwam, wolvengedrag, hondengedrag, roedelorde, rangorde, ontwikkelingsfasen van de wolf/hond, rasgroepen, raskenmerken, karakter, etc..... Dit werd afgesloten met een theorie examen. Beide heb ik inmiddels voldoende afgesloten. Vanaf februari dit jaar hebben we op dinsdagavond van 19.30 tot 21.30 les gehad.
Maar nu zijn we toe aan het derde deel. Het leren, "hond lezen". Hiervoor gaan we een aantal zaterdagochtenden naar de Velper hei met alle honden. We leren daar observeren en later op de juiste wijze interpreteren. Het is van buitengewoon belang dat je ziet of de hond plezier heeft of juist gestrest is of zenuwachtig is. Voor de veiligheid van zowel je cliënt als je hond moet je dit op tijd kunnen signaleren. Vandaag dus les 1 op de hei. ik had Luna en Sara meegenomen. Het is de bedoeling dat zij (als ze volwassen zijn) psychosociaal hulphond worden. De hele groep heeft genoten! Het was prachtig weer, de honden hadden het naar hun zin en wij leerden weer enorm veel! Ik kan niet wachten tot volgende week! Hier een foto-impressie van deze ochtend.