woensdag 25 juli 2012

Nog een diploma.....

Vandaag was de laatste les van  de gehoorzaamheid A en.... Sara is weer geslaagd met vlag en wimpel. Iedereen is zo trots op haar. Luna was vandaag mee naar de cursus, natuurlijk nog niet echt meedoen, maar gewoon eens kijken. Jan bleef met haar aan de kant zitten en dat was op zich al een hele ervaring. Al die honden die van alles aan het doen waren. Gelukkig was ik met Sara aan de andere kant van het veld, anders zou Sara meer oog voor Luna hebben dan voor mij, vrees ik. Ook tegen vreemden is Sara nog steeds niet zo erg gereserveerd. Vandaag kwam na de les een totaal vreemde man op haar af maar ze vond het allemaal goed. De man had ook witte herders gehad en kwam eigenlijk op Luna af, maar vroeg toch even wat Sara voor hond was. Die vond hij toch stiekem ook erg mooi. Sara bleef rustig, blafte niet en vond het goed dat de man haar aaide. Misschien hielp het dat de man een lekker brokje bij zich had en dit aan haar mocht geven van ons.
Nu op naar gehoorzaamheid B. Luna mag dan ook op les. Tja de twee diploma's die Sara al op zak heeft, kan ze niet meer halen, maar voor B gaat ze mee. Kevin gaat met haar lopen en ik met Sara. Ben benieuwd hoe dat zal worden. Luna heeft wel een veel grotere "will to please" en leert snel. We gaan nu eerst twee weken op vakantie naar Luxemburg, de hondjes gaan mee natuurlijk. We staan op een camping aan het riviertje de Our, lekker pootje baden dus. Verder dicht bij bossen, dus dat wordt veel wandelen. En.... Luna moet nog even wat worden bijgespijkerd, qua oefeningen. "Zit", "af" en "volg" kan ze al als de beste, maar "blijf" moet nog even geleerd worden. Want dat hoort wel bij gehoorzaamheid A. Sara "bleef" vandaag weer perfect. Ik kon in een grote kring om haar heen lopen, ook op 10 meter staan en ze bleef keurig liggen, daarna kwam ze ook prima "voor".
Ik weet niet of ze nu zo geweldig luisterde of dat ze dacht: "Het is warm, ik blijf lekker liggen, loop jij maar rondjes..." Hoe dan ook, ze heeft het weer gehaald.

Knap van mij hè....