zondag 13 mei 2012

Fruithapje


Zo’n twintig jaar geleden hadden Jan en ik ook een Duitse Herder, Wodan. Zo af en toe kreeg Wodan de restjes van tafel (ja, ja, kynologisch niet verantwoord, ik weet het). Als we dan vis aten, hadden we daar meestal aardappelpuree bij en peen met doperwtjes. Natuurlijk ging bij de kinderen de peen en doppers door de aardappelpuree. En als er dan iets overbleef, ging dat naar Wodan. Maar, Wodan was niet zo gek op doperwtjes. Dus hij sabbelde net zo lang dat de aardappelpuree en peentjes waren verdwenen, maar de doperwtjes lagen dan nog ongeschonden in zijn bak. Hoe is het toch mogelijk, zou je denken, welnu hoe hij het deed is mij een raadsel maar het gebeurde echt zo. “Wodan, eet je bak eens netjes leeg”, zei ik dan tegen hem, en dan keek hij me echt aan met zo’n super zielige blik van “ Ja, maar doperwtje vind ik niet lekker!!!!” Het zijn ook net kinderen hè.
Toen ik nog een meisje was van zo’n jaar of tien woonde bij ons in de straat een ouder echtpaar met een Cocker Spaniel. Die hond kreeg van de melkboer, die met zijn SRV wagen door de straat reed  (voor de jeugd die niet weet wat een SRV wagen is: een soort rijdende supermarkt, die je ook in de Nederlandse speelfilm Flodder  kunt zien)  altijd een dropje. Wat ik maar wil zeggen, honden eten de gekste dingen. Maar onze Mira niet, dat is een echte HOND, een carnivoor! Zij lust naast haar vlees wel heel af en toe een stukje brood of kaas, maar meer ook niet. Een hondensnoepje dat ze van een vreemde krijgt pakt ze aan en laat ze net zo hard weer uit haar bek vallen. Als ik het dan opraap en aan haar geef, dan eet ze het wel op. Een kritische eter dus. Chloe, de importhond, eet ook graag vlees maar is ook gek op bramen, dat vonden wij al heel bijzonder. Teckel Sam is een regelrechte viespeuk, hij is een poepsnoeper, bah!
Mmmmmmmmm, lekker, fruithapje!!!!!
Maar Sara spant de kroon! Zij is zeer zeker ook een poepsnoeper, poep van andere honden, katten, konijnen, paarden en zelfs koeien vindt ze een delicatesse. Natuurlijk denk ik daar anders over, dus hou ik haar goed in de gaten buiten. Maar naast deze nare gewoonte weten we dat ze ook al eens zeep heeft gegeten. Ook op zalm is ze gek, maar tonijn en garnalen zijn ook heerlijk. Kaas is natuurlijk ook een lekkernij. Ze steelt ook wel eens een peentje uit de kast, die staan daar voor onze cavia, netjes in een bakje maar dat is geen probleem voor Sara! Brood gaat ook goed naar binnen maar vooral favoriet is fruit. Sara eet allerlei soorten fruit. Banaan (maar dat lusten Sam en Chloe ook), appel, peer, aardbei, kiwi en zelfs sinaasappel. Let op, we geven haar nooit druiven! Druiven zijn niet goed voor honden, slecht voor de nieren (trouwens chocola is ook levensgevaarlijk voor een hond!). bij al onze honden hebben we eens iets ontdekt dat ze niet lekker vinden! Bij Sara lijkt het toch een onmogelijke taak om iets te vinden dat ze niet eet! Om ervoor te zorgen dat ze goed gezond blijft, houden we het maar bij het verse vlees! Maar heel af en toe een fruithapje, moet toch kunnen! 

Banaantje, daar ben ik gek op, mag ik ook een stukje????


Mmmmm....