dinsdag 22 mei 2012

Cesar Millan, trust your instincts tour


Kynologen heb je in alle soorten en maten. De één heeft een nog mooier verhaal dan de ander en uit de hoeveelheid trainingsmethodes valt bijna niet meer te kiezen. We kennen allemaal de clicker methode, de roedel methode, de stap-contact methode, noem maar op.

Het spreekwoord, door de bomen het bos niet meer zien, is hier zeker van toepassing. Ik zie het zoals ik ook naar religie kijk. Er zijn enorm veel religies in de wereld en allemaal hebben ze wel iets dat mij aanspreekt, maar allemaal hebben ze ook veel waar ik niets mee kan. Ik ben dus een voorstander van de “doe het zelf religie”, ik haal het beste uit alles en maak zo mijn eigen religie of spiritualiteit.

Zo dus ook bij de grote kynologen van de wereld. Ze hebben allemaal wel iets dat mij aanspreekt en ook veel waar ik niets mee kan. Nou, dan lees ik gewoon alles en haal eruit wat ik kan gebruiken. Zo ook met Cesar Millan. Onze grote Mexicaanse vriend. Gisteren was hij in Ahoy, Rotterdam voor zijn live Trust your instincts tour. En jawel, ik had kaarten voor deze mooie show. Want een show was het zeker. Het entertainment gehalte was van een hoog niveau, de inhoud qua hondengedrag iets minder. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het viel me op dat het wel enorm druk was, ik had toch niet gedacht dat er zoveel mensen zouden komen.

Het programma bestond uit veel show, behoorlijk wat reclame voor zijn toekomstige programma op National Geographic “leader of the pack TV show”, waarbij hij op zoek zal gaan naar geschikte huizen voor verlaten honden en wat reclame voor de nieuwe show van zijn zoontje (Calvin?) de puppy whisperer. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat er natuurlijk ook wel wat stukjes lezingen in zaten die best zinnig waren om te horen, maar niet echt iets nieuws. Natuurlijk werd er weer gewezen op het belang van beweging ten opzichte van trainen en kroelen en ik denk dat daar inderdaad niet vaak genoeg op gewezen kan worden. Het gebeurt nog maar wat vaak, dat honden hooguit drie keer per dag 10 minuten worden uitgelaten.
Ook liet hij een filmpje zien waarbij de hond in kwestie, het baasje van die hond en Cesar een hartslag metertje om hadden. Eerst zag je de hartslag van het baasje met de hond die een andere hond tegenkwam, ver boven de 100 dus. Daarna de hartslag van Cesar met diezelfde hond. Cesar kwam niet hoger dan 94 op het moment dat de hond die andere hond zag en verder meestal rond 84. De hond had ook een rustigere hartslag bij Cesar dan bij zijn baasje. Tja, dat is dus kalme energie. Een kwestie van oefenen tot het een gewoonte wordt is het advies van Cesar. Klinkt toch wel logisch vind ik. En dus, ga ik nu maar weer fijn oefenen met de honden. Een grote wandeling, in de bloedhitte, maar vooral rustig, kalm en een lage hartslag! Ik denk dat ik het bos maar opzoek, daar is nog wat schaduw te vinden.

Wie nog wat filmpjes wil bekijken:

http://youtu.be/pwHR_tn-s8A
http://youtu.be/MQkovm1N7Q8
http://youtu.be/gYpV5dXKqZ0
http://youtu.be/h0CL4CX9Ut4
http://youtu.be/6Y7VkZJigTo

http://youtu.be/j5FCWbb31VI

PS: voor mij blijft Klaas Wijnberg (stap-contact methode) , de echte Hollandse hondenfluuisteraar, toch de favoriet!