zaterdag 12 juli 2014

Balans en Coördinatie

Vandaag zijn Kira en ik naar een workshop Balans & Coördinatie geweest bij Sam Turner in Zevenaar. We gingen samen met Sandra en Isis. Het was wel erg warm, we mochten daarom de auto het veld op rijden, zodat we in de schaduw van de auto konden zitten. Ik had nog nooit iets met balans en coördinatie gedaan, Sandra wel natuurlijk. Het leek me voor Kira vooral goed voor haar zelfvertrouwen. Kira is altijd erg voorzichtig en durft niet veel.
We waren met 6 dames en iets meer honden, want sommige dames hadden meer hondjes meegenomen. Dan natuurlijk Sam die de les gaf en twee dames die kwamen kijken en ook wat assisteerden.
Ik dacht al een bekende te zien en inderdaad bij het voorstelrondje wist ik het zeker. Desiree Benders van Pets 4 Care was er ook met haar bruine labrador Diesel. Leuk! Ik heb bij haar een workshop, Inzet van de hond bij kinderen met ADHD, gevolgd vorig jaar. Dat was nog met Chloe.

http://wolvenstreken.blogspot.nl/2013/09/samen-met-chloe-naar-een-studiedag.html )

Maar nu dus Balans & Coördinatie! We begonnen met het juiste gangwerk. De hondjes moesten over heel lage hordes lopen die precies op de juiste afstand van elkaar geplaatst werden. Je moest dus eerst even meten! Meten is weten. Precies de afstand tussen de voortenen en achtertenen van de hond, als hij netjes recht stond (met poten onder de schouders). Dat ging allemaal nog goed, Kira vond dat niet zo eng.
Daarna werd het spannender. Ze moest over krukjes of door bakjes en zelfs over een groot paars kussen.... Ze deed het allemaal buitengewoon goed. Ik had het niet durven hopen. We werkten vooral met veel belonen! Als de hond aangaf dat het genoeg was, moest je daar naar luisteren. Kira kon heel goed aangeven wat ze wel en niet wilde en wanneer ze er wel klaar mee was.De laatste oefening was proberen of de hond met de voorpootjes op de grote bal (zoals een skippybal) durft te staan. Dat ging Kira niet doen. Ze durfde wel tegen de bal aan te hangen maar wilde er niet op. Nou, het was haar feestje dus als ze niet wilde hoefde het niet. Maar Isis ging er wel voor hoor, die vond het allemaal prima. Ook Diesel deed zijn best. Toppie hoor. Die Isis en Diesel vonden elkaar trouwens stiekem best wel leuk......

Isis en Diesel vinden elkaar stiekem wel leuk......
Tussendoor lieten we de honden natuurlijk steeds rusten en gaven we ze de kans om te drinken. Ook zelf goten we af en toe een bekertje water naar binnen. Eigenlijk was het iets te warm, maar beter dat dan stromende regen, dus we klagen niet!

Zo, even rusten tussendoor!
Ik kreeg nog een leuke tip om met Kira thuis te oefenen met een luchtbed. Tja, hoe simpel kan het zijn, vaak hoef je niet al die dure materialen te kopen, als je creatief kunt denken, kom je een heel eind. Maar dat luchtbed gaat er komen natuurlijk!
Al met al een leuke, zinvolle middag, waar ik weer veel van geleerd heb.
Scroll even naar beneden voor het filmpje.....

Meten is weten.....

Desiree en Diesel

Sandra en Isis

Kira en ik...

Diesel vind het best eng om zijn pootjes op die rare krukjes te zetten.

Isis durft alles

Wat een kanjer hè... (uhhh, ik bedoe natuurlijk Isis)
Diesel durfde het ook!


Kira doet haar best!

Ik ben echt trots op haar!