zaterdag 27 april 2013

Rozendaalse hei

Vandaag zijn we naar de hei geweest. Maar er was eerst een klein probleempje. Ik heb een kleine en een grote kennel in mijn auto. In de kleine zitten Chloë en Sam en in de grote Sara en Luna. Toen we Chimo hadden, kon die bij Sara en Luna, dat ging net. Maar Sauce is toch iets groter. Daarbij komt dat we hem de drukke Luna niet willen aandoen. Dus, wat nu? Bij Chloë en Sam past ook niet wat dat is een éénperhonds kennel. Dus, die hebben we er gewoon uitgehaald, waardoor er meer ruimte ontstond. De grote kennel wel laten staan. Dus nu paste alle hondjes in de auto. Zoals eerder gezegd is Sauce heel rustig in de auto. Hij vond het prima, hij was allang blij dat hij mee mocht. Trouwens het enthousiasme van de andere honden vertelde hem wel dat we iets leuks gingen doen.
Eenmaal op de hei, had hij het reuze naar zijn zin! We hebben hem natuurlijk niet los gedaan, maar aan de flex riem. Helaas kwamen we erachter dat Sauce ineens stokdoof was. Kwam natuurlijk door de wind in zijn oren. Hij reageerde totaal niet op zijn naam. Dus, daar lag weer een uitdaging. Wij zijn gek op uitdagingen. Gelukkig had ik natuurlijk heeeel veeeel lekkeren snoepjes bij me. Dus roepen..... iets aan de lijn trekken... beetje gek doen en ja hoor, meneer kwam... snoepje erin. Héé dat is lekker.... Nou en dat dan ongeveer om de minuut. Ja hoor, dat heeft effect. Na een minuut of 15 (dus al aardig wat oefeningen gehad) kwam hij als Jan hem riep. Hij ging zelfs al netjes voor zitten. Kijk, zo moet dat kanjer. Onderweg zijn we ook weer even gestopt voor een borstelbeurt. En Sauce vindt het ook heerlijk als hij geborsteld wordt. Alle aandacht is goed! Verderop zagen we een diep hol, ook Sauce ging even kijken wat daarin zat, geweldig om te zien dat hij het zo naar zijn zin had.
Hij is nog wel een tikkeltje onhandig, weet nog niet zo goed wat het betekent dat hij aan de lijn zit. Dus regelmatig moest Jan de riem even tussen de bomen vandaag halen....
Sauce heeft nog niet zo heel veel uithoudingsvermogen. Maar hij wordt al een beetje meer hond. Af en toe gaat hij even met Sara of Luna spelen. En vanmorgen, dat was zoooo lief. Hij had in de kamer geslapen, op het kussen. Daar lag hij gisterenavond en hij hoorde het niet eens toen Jan naar bed ging, dus hij is daar blijven liggen. Maar vanmorgen om 06.30 uur werd hij wakker (en ik dan ook.... de honden zijn mijn wekker, zodra er één in beweging komt, ben ik wakker) hij keek me aan en ik zag hem bijna denken: "Hééééé ben jij er nog? heb ik het niet gedroomd? Wat fijn!!!!!!" Hij kwam op me aanhollen en ik kreeg een dikke knuffel, daarna was Sara aan de beurt en toen Luna. Toen ben ik even naar buiten gegaan en toen we binnenkwamen moest Jan er ook even aan geloven. Hij krijgt ook al wat ondeugende streken, probeert af en toe op bed te komen. Hij springt erop en gaat liggen rollen. Dus wij commanderen hem dat hij eraf moet... ja, had je gedacht.... dan moeten we dus echt even streng zijn hè. Geweldig toch, dat hoort erbij hoor. Ik heb jaren voor de klas gestaan en niks zo leuk als de ondeugende jochies.... anders is het toch ook maar saai......
Maar, we blijven consequent, hij mag niet op bed!
Hij is ook erg bang voor de stofzuiger, maar dat zijn veel honden. Ook heeft hij nog een keertje binnen geplast. Hij is op zich wel zindelijk, wil het liever buiten doen, maar kan dat nog niet zo goed aangeven. Komt goed mensen! Ik ga er wel mee aan het werk.
Verder is het een toppertje. Hij is vandaag ook even "alleen" thuis gebleven, nou ja alleen, altijd met de andere honden. Het was maar een half uurtje om te proberen en het ging prima. Dus deze kanjer kan bij andere honden, bij katten, bij de cavia of konijnen en zelfs de kippen laat hij met rust. Hij kan alleen thuis blijven (los, hij zat niet in de bench) en hij kan tegen autorijden. Tjonge, wat wil je nog meer. Mmmmmm, zullen we hem zelf houden??? Hahaha, dat denk ik bij iedere Spaanse rakker, maar nee, dat doen we niet. We gaan gewoon een gouden mandje voor hem zoeken, dat verdient hij!!




Nee, Sauce, dat is niet handig....

Jawel hoor baas, zolang jij maar netjes volgt.....

lekker kontje toch....

Spaanse Kanjer!