vrijdag 3 mei 2013

Chimo’s logeerweekje in Fryslân

Chimo beleeft van alles met zijn nieuwe baasjes. Zo mocht hij woensdag met mij, zijn nieuwe vrouwtje Sanne, mee naar mijn ouders in Friesland. Een heel avontuur. Eerst in de bus, waar een hele lieve buschauffeur hem even ging aaien. Daarna in de metro, wat toch wel heel spannend was, maar stoere Chimo is nergens bang voor…..of toch wel? Ja, de roltrap vindt hij maar niks, daarom nemen we in het vervolg maar gewoon de trap. Toen gingen we in de trein, dit was minder eng dan de metro en Chimo ging lekker naar buiten kijken, heeft geslapen en nog met een jongetje gespeeld. In Zwolle werd het zo druk, dat hij het liefst bij me op schoot ging zitten, wat veel mensen! Maar Chimo was zo moe van alle drukte dat, hoe hij ook probeerde, zijn oogjes steeds dichtvielen. Na bijna 3 uur in de trein mocht hij er eindelijk uit, maar hadden we nog steeds niet de bestemming bereikt. Wéér in de bus, dit keer heeft hij lekker gelegen en geslapen. Na een reis van bijna 5 uur waren we dan eindelijk in Gytsjerk.
Toen was daar het moment om de hond van Sanne haar ouders te ontmoeten. Astra is een oud vrouwtje van  13,5 jaar oud en is geen andere honden in huis gewend. Ik hoopte heel erg dat het goed zou gaan want Astra kan best gemeen doen naar andere honden toe. Er was niemand thuis dus het was mijn taak om ze aan elkaar te laten wennen en vriendjes te laten worden. Astra lag lekker te slapen dus hij hoorde ons niet eens aankomen. Nadat ik hem riep kwam zij langzaam de tuin in lopen, tot zij Chimo zag. Zij begon gelijk te blaffen en als Chimo te dichtbij kwam te grommen. Ik heb Chimo los gedaan, zodat hij de tuin kon verkennen. Astra ging weer in de bijkeuken in de mand liggen. Eerst Astra maar wat aandacht gegeven zodat ze niet jaloers zou zijn. Elke keer als Chimo de bijkeuken in wilde komen stormde Astra haar mand uit om te laten weten dat het haar territorium was. Chimo vond Astra toch wel best eng. Ik hoopte dat het niet te lang zou duren want na die lange reis moest ik zo nodig plassen, maar ik wilde ze niet alleen laten. Na ongeveer een half uur lukte het om Astra en Chimo samen binnen te krijgen. Astra ging wat aan Chimo snuffelen en toen zag ik dat ze stiekem ook wel kwispelde. Die middag samen uitgelaten en dat ging prima. Ik heb een groot kussen van zolder gehaald zodat ze allebei hun eigen plekje hebben in huis. Maar Chimo vindt het kleed van Astra zo lekker omdat daar de zon schijnt en Astra vind het vaak te warm in de zon, dus die ligt zo nu en dat weer op Chimo zijn kussen.




Ik had een botje meegenomen voor Chimo. Astra heeft daar vaak geen interesse in, maar die van Chimo vond zij toch wel erg lekker. Chimo zat met verbazing te kijken hoe Astra het bot pakte en er lekker op ging bijten. Zelfs toen Astra in slaap viel naast het bot durfde hij hem niet te pakken. Vandaag maar even naar de markt geweest om twee nieuwe te halen, zodat ze allebei een hebben. Zo nu en dan snuffelt Astra even aan Chimo en dan kwispelt zij vrolijk, dit vindt Chimo erg leuk en hij wil dan graag spelen. Astra staat helaas niet meer zo stevig op haar poten, dus die valt snel om. Astra probeert dan snel weg te komen want ze wil niet spelen. Gelukkig komen we tijdens het uitlaten wel andere hondjes tegen, zo ook vanochtend. Ik ging met mijn vader naar het Ruiterpad (groot pad tussen de weilanden waar geen fietsers of auto’s zijn) hier kwamen we een meneer tegen met een jong hondje, hiermee heeft hij de hele tijd gespeeld, wat een energie heeft hij. Ik heb ook gemerkt dat Chimo zeer hard kan rennen. Bij het ruiterpad kan hij lekker los en mag hij ver vooruit lopen. Als ik hem roep kijkt hij gelijk om, denkt 2 seconden na en komt vervolgens in een super sprint naar mij toegerend. Hij moet nog leren om op tijd de stoppen met rennen, want meestal gebruikt hij mij om tot stilstand te komen, wat tot gevolg heeft dat ik bijna omval, haha.


Aan allebei zijden van het pad zitten sloten. De eerste keer dat ik met Chimo, Astra en mijn vader naar het Ruiterpad ging zag Chimo ganzen aan de andere kant van de sloot zitten en deed hij een poging om erover heen te springen. Dit mislukte en hij sprong er middenin. Toen werd het vrouwtje wel even boos, maar hij mocht al snel weer los. Brrrr wat was dat nat en dan die koude wind. Hij vond het vast zelf ook niet zo lekker want het is bij 1 keer gebleven.  Vandaag was er een ree aan de andere kant van de sloot, gelukkig had hij het zo druk met zijn speelmaatje dat hij hem niet zag!  Ik heb ook een konijntje, Kasper. Normaal loopt Kasper los in de achtertuin, want Astra vindt konijntjes eerder eng dan dat ze er achteraan gaat. Chimo daarentegen wil heel graag met het konijntje spelen. Kasper blijft daarom deze dagen maar veilig in zijn hok. De reis voor mij naar Fryslân was erg spannend omdat ik niet wist hoe Chimo erop zou reageren. Gelukkig is alles prima gegaan en ik heb veel vertrouwen in de terugreis. Chimo en Astra liggen nu allebei te slapen. Astra op haar kleed en Chimo ernaast op de grond, want daar schijnt de zon lekker. Straks gaan we weer lekker naar het Ruiterpad, zodat hij al zijn energie kwijt kan.




Groetjes van Sanne en een pootje van Chimo uit Fryslân!